2013. december 12., csütörtök

Lukas Moodysson: Lilja 4-ever/Lilya 4-ever (2002)

Lukas Moodysson: Lilja 4-ever/Lilya 4-ever (2002)

Főszereplők: Oksana Akinshina, Artiom Bogucharskij, Pavel Ponomarjov, Elina Benenson, Ljubov Agapova, Tomas Neumann

Nem hazai dvd borítója...

Egy tizenhat éves lány rohan kétségbeesetten a hajnali Malmö utcáin. Arcán bántalmazás nyomai, szemében pedig mindenfajta szenvedésé, amit csak el lehet képzelni. Eszébe sem jut, hogy bárkitől is segítséget kérjen. Egy felüljáróhoz ér, és a korlát mellé áll. Közeli képen láthatjuk, hogy minden vágya a halál. Vajon hogyan került egy számára teljesen ismeretlen országba, távol otthonától, és miért készül élete eldobására ilyen fiatalon?

A Lilja 4-ever a reménytelenség filmje. Hősnője, Lilja, a tizenhat éves gyereklány fokozatosan veszíti el minden reményét a normális életre. Holott ő csak élni akar, mint egy átlagos tizenhat éves: nem kevésbé utálja az iskolát, szeret szórakozni, barátkozni és nem kevésbé szeret reménykedni egy jobb jövőben, mint bármely kortársa. Önhibáján kívül azonban mind a barátokról, mind a szórakozásról, mind az életbe, reménybe vetett hitről le kell mondania.

A Lilja 4-ever a kiszolgáltatottság filmje. Miután anyja elhagyja, legbelül talán Lilja is tudja, hogy a nyomor és a szenvedés jut neki osztályrészül. A reményeit azonban - mivel egy lázadó, és szabadszájú gyermekről van szó - nem rögtön adja fel. Ennek az a mondat is bizonyítéka, melyet tanárnőjének vet oda: „Igenis fényes jövő vár rám!”. Normális megélhetésre pénz híján semmi esélye sincs, ezért fel kell adnia ártatlanságát. Mindez azonban még nem jelentené pusztulását, de mivel csak egy, még nála is fiatalabb barátja van, ő maga pedig töretlenül hinni akar, könyörtelenül bekerül a gépezetbe. Abba a gépezetbe, amelyet gyermekprostitúciónak hívnak, és amely a drog, valamint a fegyverkereskedelem mellett a harmadik legelterjedtebb bűnözési iparág a világon. Az Európai Unió kimutatásai szerint az elmúlt időszakban több mint ötszázezren jutottak erre a sorsra, egyéb források szerint a prostitúcióra kényszerített gyermekek száma ennek a többszörösét is eléri.

A Lilja 4-ever a tehetetlenség filmje. Lilja élete a néző szeme láttára sorvad el. A néző még tehetetlenebb, mikor a film végén látja, ki lehetett volna a lányból, aki „egy napon született, és akit összekeverhettek volna Britney Spearsszel”. Egy olyan valaki, aki segít az idős szomszédasszonynak összeszedni kiborult batyuja tartalmát; olyasvalaki, aki megtanulja, hogy Svédország a hideg Északon van, és nem „valahol az EU-ban”; olyasvalaki, aki gyermekkorát - mint a szerencsésebb sorsra születettek - barátjával labdázva tölti el.

A Lilja 4-ever a kíméletlenség filmje, és ez főként a néző irányába értendő. Amilyen kegyetlen a téma, legalább annyira kegyetlenül kell szembesülnie az eseményekkel annak, aki végignézi a filmet. Valószínűleg mindenki sejti, hogy Lilja miféle rabszolgaságba fog kerülni, de valószínű az is, hogy mindenki reménykedik abban, hogy van kiút a szenvedésből, és a történet boldog, vagy legalábbis megnyugtató véget ér. Nem így történik azonban, sőt, a végeredmény komor, végtelenül megrázó. A nézőnek azzal kell szembesülnie, hogy egy tinédzser, felnőtt embertársai miatt játék, barátok, iskola helyett a halálról filozofál, egészségét pusztítja, teste használati tárgy lesz. És végül a legfontosabb, ami talán a legnagyobb kritikája az őt körülvevő emberi társadalomnak: Lilja létezésének szinte még a legelején, gyermekként kívánja teljes szívéből eldobni magától az életét, mely az utolsó napjaiban csupán vegetálást, ébren töltött kábulatot jelent számára. Olyan erővel hatalmasodik el rajta a halálvágy az emberi kegyetlenség nyomán, hogy pusztán zavaros álomképei a túlvilágról, barátjáról vonzóbbak, mint a létezés. Olyan erősen kívánja a halált, hogy amikor sikerül a szökés, fel sem fogja a szabadságot, az esélyt.


A nézőre pedig kíméletlenül, végtelenül fájdalmasan sújt le a kép, amely szerint Lilja boldog, hogy eljött érte a halál; önfeledten játszik egy labdával a mennyben, most már örökké fiatalon. A néző több mint másfél órán át figyel egy gyermeket, aki akár a saját szomszédja, a saját gyermeke is lehetne, akivel a legborzasztóbb dolgok történnek meg, és aki akkor pusztul el, amikor már nem is kellene elpusztulnia. Mindennapos történet: tizenhat évbe sűrített nyomor, szenvedés, elhagyatottság, felesleges reménykedés. Liljának az sem adatik meg, hogy végtisztességet kapjon. Valószínűleg egy idegen ország idegen városának temetőjében, egy senki által nem látogatott sírba temetik el, idegen név alatt. Tizenhat leélt évének csak egyetlen emléke maradt: egy név, egy szám és egy szó egy padba vésve valahol a volt Szovjetunióban. 

... hogy Lukas Moodysson filmje a mai napig nem elérhető hazánkban dvd-n (anno csak egy vhs-megjelenésre futotta), arra talán a szégyen nem is elég kifejező szó. 

Főcím

Lilja

Kelet-európai élet a huszadik század végén

Elhagyva

Hűtlen "anya"

Rövid barátság

"Lilja 4-ever"

Átverve és megcsalva

Tele reményekkel

Megerőszakolva

Gyermeki sors

Kétségbeesés

Prostitúció

Kiút

Megmenekülés?

Plakát

Lukas Moodysson


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése