George Sluizer: Nyom nélkül/Nyomtalanul/Spoorloos/The Vanishing (1988)
Főszereplők: Bernard-Pierre Donnadieu, Gene Bervoets,
Johanna ter Steege
|
Amerikai dvd-borító |
Egy ifjú pár vidéki utazásra indul, majd egy kiadós
veszekedés és gyors kibékülés után Rex egy benzinkúthoz hajt tankolás és
bevásárlás céljából. A pár másik tagja, Saskia nemsokára bemegy az egyik
üzletbe - és nyom nélkül eltűnik. Használható szemtanúk a tömeg miatt
nincsenek, Saskiát mintha a föld nyelte volna el. Három év telik el, Rex még
mindig a szerelmét keresi, pénzt és fáradságot nem sajnálva körbeplakátolja a
környéket, tévéinterjúkat ad. Végül már csak ennyi marad: „Tudni akarom, mi
történt vele.” Ezután váratlanul feltűnik valaki, aki némileg érintett az
ügyben - maga az elkövető, egy francia kémiatanár, egyben családapa…
Kevés olyan film készült a thriller műfajában, amelynek
olyan letaglózó befejezése lenne, mint a „Spoorloos” című holland darabnak. E
befejezés során hősünk, Rex, és mi, nézők is egyszerre szembesülhetünk azzal,
ami az eltűnt nővel, Saskiával történt három évvel korábban. És hogy Rex hogyan
jut el idáig? A titok kulcsa érthető módon az emberrabló kezében van, aki
macska-egér játékot játszik a kétségbeesett áldozatával. A példás családapa
végül - rettenetes műve betetőzéseként - nem kis kockázatot vállalva kapcsolatba
lép Rex-szel, és felajánlja neki a tudást, hogy minden részlet a helyére
kerüljön a benzinkútnál történtekkel kapcsolatban.
George Sluizer filmje horrornak is nyugodtan tekinthető,
azonban a pszichológiai fajtából. Bámulatosak azok a jelenetek, amelyekben
részletesen dokumentálva láthatjuk, hogy az emberrabló milyen akadályokba
ütközik, hogyan dédelgeti és fejleszti szörnyű tervét, valamint hogy micsoda
elképesztő véletlenek kellettek ahhoz, hogy Saskia legyen a bűntett szenvedő
alanya. Remek alakításokat is láthatunk, Gene Bervoets hatásosan sugározza a
három teljes éve tartó szorongást, kétségbeesést, tudatlan tehetetlenséget, míg
Bernard-Pierre Donnadieu szinte észrevétlen színészi eszközökkel alakítja a
perfekcionista bűnözőt.
A forgatókönyvet is jegyző Tim Krabbé regényéből („Az
aranytojás”) készült „Spoorloos” nagy sikert aratott, érdekes módon azonban az
amerikai csúcsot, az Oscar-díjat nem érhette el, mivel a túl sok francia nyelvű
dialógus miatt nem engedték a holland jelöltek közé. 1993-ra aztán e remekművet
is utolérte a végzete, ugyanis elkészült az amerikai remake, melyről leginkább
az juthat eszünkbe, hogy hogyan lehet szétrombolni az eredetit (Sluizer
egyébként saját vállán vitte dédelgetett gyermekét a vesztőhelyre: maga ült a
remake rendezői székébe).
A „Spoorloos”, talán mondanom sem kell, nem jelent meg idehaza
dvd-n (a remake „természetesen” igen), külföldön viszont - ahogy illik - többek
között a Criterion vette gondjaiba. Itthon legalább vhs-megjelenés volt, az
Odeon (azok voltak a szép idők!) feliratosan jelentette meg a filmet. Aki
szereti a megdöbbentő mozgóképeket, annak mindenképpen kötelező programként
ajánlom a „Spoorloos”-t - e remekműre valószínűleg még Hitchcock is büszke
lenne.
|
A mit sem sejtő pár utolsó közös útja |
|
A bűntett |
|
Saskia egyre távolabb... |
|
...míg végül csak egy fotó marad utána |
|
Egy balul sikerült próbálkozás |
|
Egészen közel, és mégis távol |
|
A nagy találkozás |
|
Nem sokkal a tudás megszerzése előtt |
|
Filmplakát |
|
George Sluizer |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése