2014. január 9., csütörtök

Ingmar Bergman: Sziget-trilógia


Ingmar Bergman: Sziget-trilógia

Főszereplők: Max von Sydow, Liv Ullmann, Bibi Andersson, Erland Josephson, Gunnar Björnstrand

A Sziget-trilógia egyik legemlékezetesebb jelenete: Szégyen (1968)

Farkasok órája/Vargtimmen/Hour of the Wolf (1968)

Amerikai dvd-borító

Johan Borg (Max von Sydow), a festőművész és Alma (Liv Ullmann), a felesége egy magányos szigetre vonulnak vissza. Johan festeni akar, felesége pedig a házimunkát végzi. Egy nap, amikor Johan éppen nincs otthon, Alma hirtelen egy idős nőt pillant meg a házuk előtt, aki azt javasolja neki, hogy olvassa el Johan naplóját - majd eltűnik. A naplóból Alma megtudja, hogy Johan másokkal is találkozott már a szigeten, és ezen személyek egyike meghívta őket a szárazföld túloldalán lévő kastélyba, vendégségbe. A pár a kastélyban meglehetősen furcsa figurákkal találkozik; Johan egy idő után egyre szótlanabbá válik, Alma azonban közli vele, nem engedi, hogy vendéglátóik közéjük álljanak. Vajon kik lehetnek a kastély különös lakói? És mi köze lehet mindehhez Veronica Voglernek, aki korábban Johan szeretője volt? Minden kiderül (?), ha „elérkezik a farkasok órája, amikor a legtöbb ember hal meg, a legtöbb gyermek születik, amikor támadnak rémálmaink, és ha ébren vagyunk, félünk…”

Ingmar Bergman kevés horrorfilmet készített életében, és a Farkasok órája is az írói fázisban eredetileg vígjátéknak indult. A film a kétszemélyes kamaradráma alaphelyzetéből bonyolódik, de aztán egyre többet ismerhetünk meg Johan naplójában is szereplő kastélylakók közül, akik az idő múlásával egyre ijesztőbbek lesznek (de nem csak hagyományos értelemben), és akiknek kiléte lassan nyilvánvalóvá válik. Bergman az 1966-os Persona nagy sikere után mert csak vállalkozni annak a történetnek a megvalósítására, melynek írásába már 1962-ben belefogott. A Farkasok órája legfontosabb motívumát ábrázolja egyébként egy Axel Fridell munkásságából származó metszet is. A képen groteszk alakok, „emberevők” láthatók (naplójában a kastélyban lévőket Johan is így nevezi), akik ugrásra készen vesznek körbe egy kislányt, aki a kép legvilágosabban kivehető figurája. Többet vétek lenne elárulni a történetről, amely az élet-halál kérdéskört, a magányosságot és a múltban elkövetett bűnöket helyezi a középpontjába gyakran játékos és gúnyos megvilágításban, de mindvégig valamilyen csendes iszonyatot árasztva magából. Az iszonyat aztán a szemünk előtt is megelevenedik, és a Halálerdőben látottaktól elviselhetetlenné válik, de nemcsak Alma, hanem Bergman remekművének nézője számára is.

Szégyen/Skammen/Shame (1968)

Amerikai dvd-borító

A visszavonult, és egy szigeten élő ex-zenész házaspár egy átlagosnak tűnő reggelével indul a film. Jan (Max von Sydow) és Eva (Liv Ullmann) azonban a többi szigetlakóval együtt nagy veszélyben van, ugyanis nem messze tőlük már jó ideje zajlik a háború. És ez az a nap, amikor a háború a szigetre is lecsap. Jan és Eva rövid időre a támadók kezébe kerül, akik filmre veszik a kétségbeesett házaspárt, amelyet később kollaborációval vádolnak meg, és feketelistára tesznek. Jan és Eva kapcsolata egy őrnaggyal ezután odáig vezet, hogy a házasságuk szakadék szélére kerül, Jannak gyilkolnia kell, majd házukat is lerombolják.

Egy kép, amely örökre beivódik az ember agyába - a csónak lassan halad előre a végtelen tengeren, benne eszméletlen, vagy alvó emberekkel. A ladik ekkor akadályba ütközik: több tucat holttest sodródik a vízben, szinte áthatolhatatlan torlaszt alkotva.
De nemcsak ez a kép mutatja be kíméletlenül a háború szörnyűségeit. A szemünk előtt megy tönkre Jan és Eva kapcsolata, az a kapcsolat, amely tulajdonképpen harmonikus, idilli képekkel indul. Gyümölcsöt visznek a városba, eladják, a kapott pénzen bort vásárolnak, amelynek nagyon örülnek. Magáról a háborúról nem sokat tudnak, a rádiójuk ugyanis elromlott. Mikor azt a tanácsot kapják, hogy sürgősen meneküljenek, súlyos hibát követnek el, nem sietnek eléggé, és egy inváziós osztag kezébe kerülnek, amely egy később manipulált interjút készít Evával. Innen egyenes az út a mélybe. Kollaboránsként kezelik őket, és fizikai bántalmazás is éri őket. Az Ingmar Bergman szerint is két részre osztható filmnek körülbelül itt ér véget az első fele (mellyel Bergman nagyon nem volt elégedett). Ami ezután következik, az szintén a háború borzalmait mutatja be, de jóval közvetettebb, gonoszabb módon. Mindennek csúcspontján Jan eljut odáig, hogy embert öl, nem is egyszer. A szívbeteg Jan, aki korábban egy tyúkot nem volt képes megölni, gyökeres változáson megy keresztül. Eva ezzel szemben elgyengül, majd mindennek a végén már szinte vakon követi Jant. Otthonuk elpusztítása után (amely egy marék papírpénz miatt következik be - amerikai dramaturgia, ahogyan Bergman nevezte) a pár néhányadmagával helyet vásárol magának egy csónakban. És amit ezután látunk, az fegyverropogás nélkül is maga a háború. Látjuk a kilátástalanságot, a halált és még egy holttestekkel borított harcmezőt is - de a legborzasztóbb talán Eva teljesen kiüresedett tekintete.

Szenvedély/En passion/The Passion of Anna (1969)

Amerikai dvd-borító

Andreas (Max von Sydow) elvonult a világ zaja elől, és egy szigeten él. Érdeklődve hallgatja azonban a hozzá telefonálni bekéredzkedő Anna (Liv Ullmann) ideges beszélgetését. Andreas nemcsak kihallgatja a nőt, de ottfelejtett táskájába is belenyúl, és elolvas egy üzenetet, amely Anna és férje zaklatott viszonyáról szól. Anna Evánál (Bibi Andersson) és Elisnél (Erland Josephson) lakik a szigeten, akikkel Andreas is összebarátkozik. Anna férje és fia egy autóbalesetben halt meg. Egy idő után Andreas és Anna összeköltözik, de kapcsolatuk viharosan alakul.

Bergman ebben a filmjében a Szégyenhez hasonló kegyetlen világot tár elénk. A kegyetlenség itt azonban közvetettebb, többnyire csak a nyomait látjuk (a háziállatok legyilkolása, a kutyakölyök felakasztása), vagy levélből hallunk róla (Johan leírja, hogy mit tettek vele a falusiak). Jellemző módon a film eredeti címe a Halottak Országa lett volna, de Bergman az élő, és halott Anna történetét végül elvetette. Néhány jelenet, így például az egyik kulcsjelenet, a közös vacsora improvizált volt, a rendező pedig szokatlan módon a film közben egy interjú keretein belül szólaltatja meg színészeit az általuk játszott karakterről. A forgatáson számos nehézség adódott: szokatlan összezördülés az állandó operatőrrel, Sven Nykvisttel (aki ismét csodálatos munkát végzett, ezúttal színesben), valamint a stáb majdnem-sztrájkja. Mindezek ellenére a Szenvedély egy igazi mestermű. Az utolsó jelenet, Andreas útkeresésével és tétova irányváltoztatásaival még sokáig szemünk előtt lebeghet, mint ahogy a Szégyen felidézése (egy bravúros álomjelenet fekete-fehérben) is emlékezetes.

Ingmar Bergman hosszú filmes pályafutása alatt számos remekművet alkotott, de az úgynevezett Sziget-trilógiának mindenképpen a legjobbak között van a helye.

Farkasok órája: közelkép

Farkasok órája: Bergman egyetlen horrorfilmje

Farkasok órája: szigetlakók

Farkasok órája: rémálom, vagy valóság?

Filmplakát

Szégyen: rövid boldogság

Szégyen: Eva

Szégyen: kétségbeesés

Szégyen: Eva és az őrnagy (Gunnar Björnstrand)

Filmplakát

Szenvedély: elvonulva a világ elől - Andreas

Szenvedély: a súlyos titkot magában hordozó Anna

Szenvedély: Elis, a fotók megszállottja

Szenvedély: egy futó kaland - Eva

Filmplakát

Ingmar Bergman (1918-2007)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése