2014. január 18., szombat

Nicolas Roeg: Ne nézz vissza!/Don’ t Look Now (1973)


Nicolas Roeg: Ne nézz vissza!/Don’ t Look Now (1973)

Főszereplők: Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Clelia Matania, Massimo Serato, Renato Scarpa

 
Magyar dvd-borító
Vörös. Akárhányszor tűnik fel a vörös szín Nicolas Roeg „Don’ t Look Now” című filmjében, biztosak lehetünk benne, hogy valami történni fog. Valami sorsszerű. Mint például az első percekben: John Baxter (Donald Sutherland) és felesége, Laura (Julie Christie) békés napja tragédiába torkollik, amikor lányuk, Christine (vörös esőkabátban) a kerti tóba fullad. A gyermek halálát feldolgozandó, John és Laura Velencébe utazik; John egy romos templomot készül restaurálni, Laura pedig megpróbál felejteni. Ez azonban nem megy, Laura ugyanis összefut két furcsa idős hölggyel (Hilary Mason, Clelia Matania), akik közül az egyik, a vak Heather azt állítja, hogy mint médium, kapcsolatba lépett a halott lánnyal. Laura megnyugszik, John viszont tudja, hogy Christine halálát már nem lehet meg nem történtté tenni. Vagy mégis? Miután Laurának haza kell utaznia, John furcsa dolgokat kezd tapasztalni: mintha feleségét látná egy hajón, a rendőrség holttesteket talál a vízben, időről-időre pedig feltűnik a házak, hidak, sikátorok között egy vörös esőkabátos gyermeki alak…

A Daphne du Maurier írása alapján készült melankolikus horror a brit rendező, Nicolas Roeg pályájának csúcspontja. Filmjében egészen a véres fináléig a horrort hétköznapi dolgok jelentik: a vak, idős médiumhölgy révülete, John magányos, tépelődő sétái az őszi, kihalt velencei sikátorokban, valamint az állandóan visszatérő vörös szín, mely végül, ha az összezavarodott néző valamilyen fogódzkodót keres, a rejtélyek kulcsának bizonyul.

A középpontban mégis John és Laura kapcsolata áll. Egy irtózatos tragédiát elszenvedett házaspár, mely felejteni megy Velencébe, de a (közel) múlt nem hagyja nyugton a gyászolókat. John tudja, hogy ami történt, visszafordíthatatlan, ennek ellenére megpróbál osztozni felesége hitében. Bár egyáltalán nem kíván elvakultan hinni, mégsem veszi észre a megoldás kulcsát (ami pedig többször megjelenik előtte), és így nem tud befolyással lenni a finálé végzetes eseményeire.

Aki már látott több Roeg-filmet is, bizonyára felismeri az 1928-ban született rendező (és operatőr) stílusjegyeit: gyönyörű fényképezés és színvilág, zavarba ejtő vágás, burkolatlan szexualitás. A „Don’ t Look Now” szintén rendelkezik mindezzel: a turistaszezon utáni, lassan szellemvárossá váló Velencét azóta sem filmezték gyönyörűbben és ijesztőbben. A színek közül az említett vörös dominál (lásd még Laura táskája és csizmája). Az elsőre zavarosnak tűnő vágást, és a nyílt szexualitást pedig jól példázza a film egyik híres jelenete, melyben felváltva látjuk John és Laura szeretkezését, illetve azt, amikor a pár már pompás ruhákba öltözik.

A „Don’ t Look Now” a hetvenes évek filmművészetének egyik legszebb példája: a tökéletes forma a végtelen, értelmezendő, gyakran szürreális tartalommal társult. Nicolas Roeg filmje nem egyszerűen az egyik legszínvonalasabb horror a hetvenes évekből, hanem az évtized egyik legjobb filmje. Mivel ezt a megtisztelő státuszt olyan seventies-klasszikusok árnyékában éri el, mint mondjuk „A Keresztapa”, a „Száll a kakukk…”, a „Csillagok háborúja”, vagy Woody Allen örökzöldjei, újabb bizonyítékot nyerünk arra a már sokak által megfogalmazott tételre, miszerint aki a hetvenes évekből választ (horror)filmet, bizony kincsesbányába lép be.

A film megjelent dvd-n Magyarországon a Legendák Klubja sorozatában, szép képpel, de gyalázatos hangminőségben (ráadásul a klasszikus helyett egy jóval gyengébb magyar szinkront tettek a lemezre). Az eredeti hang mintha a föld alól szólna… vagy egy távoli, velencei sikátorból.

Ne nézz vissza

Az első látomás

Tragédia a családban

A látó
 
Sötét jövő John szemei előtt

Magányos séták Velencében

A sorozatgyilkos egyik áldozata

Közvetlenül a rejtély megoldása előtt...

Valóság, vagy látomás Laura gyásza?

Filmplakát

Nicolas Roeg


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése