2014. május 24., szombat

Patrice Leconte: Monsieur Hire (1989)

Patrice Leconte: Monsieur Hire (1989)

Főszereplők: Michel Blanc, Sandrine Bonnaire, Luc Thuillier, André Wilms, Marielle Berthon

Francia dvd-borító

„Az élet undorító” - Ez Monsieur Hire velős és szenvtelen megállapítása mindenről, ami körülötte zajlik. És ezt nem azért mondja, mert egy gyilkossági ügyben egy rámenős rendőrfelügyelő kimondva-kimondatlanul őt tartja az első számú gyanúsítottnak. Nem: Monsieur Hire-t mindenki utálja. Különc csodabogárnak tartják a szomszédai, a gyerekek bedörömbölnek lakása ajtaján, vagy megdobálják. De Hire-nek a látszat ellenére igenis vannak érzelmei. Különösen azóta, hogy a szemközti lakásba beköltözött a szépséges Alice. Alice ablakán nincs függöny, így Hire minden este és éjszaka annak a szokásának hódolhat, ami minden kívülállóként szemlélődő kedvenc szokása: észrevétlenül, senkitől sem zavartatva figyelhet. És Hire egyre szenvedélyesebben figyeli Alice-t, egészen addig, amíg szerelmes nem lesz belé. Apró bökkenő, hogy Alice-nak Emile személyében már vőlegénye van…

A Georges Simenon regényéből készült, és „Panique” címen 43 évvel korábban már megfilmesített történet csak az első látásra tűnik egyszerűnek. A figurák motivációi nem mindig világosak, majd néha nyilvánvalóvá válnak, hogy aztán újra kérdőjelek merüljenek fel velük kapcsolatban. Különösen igaz ez Alice esetében. Hire ellenben annyira rendezett, kiszámított (ám annál rejtélyesebb) életet él, hogy valahogy fel sem merül bennünk, hogy bármi is nem az ő tervei szerint történik (leszámítva talán az elesést a korcsolyapályán). És tényleg, nem elég, hogy egy alaposan kidolgozott terve van, hogy valóra váltsa az álmait, még az abból fakadó ütőkártya is a kezében van, hogy milyen szerepet vállalt a gyilkosság éjszakáján.

Hire karakterével könnyű azonosulni. Ő az az ember, aki úgy tűnik, reménytelenül vágyik a boldogságra, éli a percre pontosan megtervezett életét, titkos szenvedélyeknek hódol, mind nehezebben éli meg a boldogtalanságot, az egyedüllétet és azt, hogy az élete egyre csak pereg előre anélkül, hogy valódi álmaiból bármit is valóra váltott volna. A ház Lausanne-ban csak vár, de Hire csak tervezi, hogy ott fog élni. És akkor - bár Alice feltűnésével szerencséje is van - Hire elhatározza, hogy elég volt, végre tenni akar valamit, hogy vége legyen a mindennapos szenvedésnek, és elkezdődhessen valami gyönyörű.

Hire hozzákezd terve megvalósításához, de tudvalevő, hogy minden gondosan kidolgozott tervbe általában hiba csúszik. A megcsalás és elárulás ellenére Hire - tökéletes erkölcsi győzelmet aratva - végül a szerelem és a kétségbeesett, féltő gondoskodás fegyverével próbál harcolni a sorsa ellen.

Ha a Monsieur Hire-t nézzük, akkor tulajdonképpen Michel Blanc fantasztikus előadását csodálhatjuk, legnagyobb részben az eltökéltség, a szenvedély és a szenvedés kategóriájában. Blanc alakítása legalább olyan tökéletes, mint amennyire tökéletesen megkomponáltak Hire estéi-éjszakái a sötét szobával, a bekapcsolt lemezjátszóval, a klasszikus Brahms-zenével és Alice-szal, aki mit sem sejtve ezeknek a szeánszoknak az akaratlan főszereplője. A tényleges főszereplő azonban Hire, aki a döntő pillanatban morális szempontból győzelmet arat Alice felett, egyéb jutalom azonban nem adatik meg neki ezért. Hacsak azt nem számítjuk ide, hogy a legfájdalmasabb pillanatban újra bevillan szemünk elé a kép, ami a film utolsó jelenete is egyben. Ez a kép a boldogság képe, azé a boldogságé, ami csak lehetett volna…   

Monsieur Hire...

...gyilkossági ügybe keveredik

Hire mindent lát...

...sőt, még annál is többet

Alice látogatása

Titkos szenvedély

Filmplakát

Patrice Leconte
                                                                                   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése