2014. április 6., vasárnap

Cyril Collard: Vad éjszakák/Les nuits fauves (1992)

Cyril Collard: Vad éjszakák/Les nuits fauves (1992)

Főszereplők: Cyril Collard, Romane Bohringer, Carlos López, Corine Blue, Maria Schneider, Claude Winter, René-Marc Bini, Clémentine Célarié



Jean meg fog halni. A biszexuális operatőr reménytelenül keresi az igazi szerelmet, de csak rövid ideig tartó élvezetet talál a „vad éjszakákon”. Valaki megfertőzi a HIV-vírussal, így halálra ítéli. Ekkor toppan be az életébe Laura, akire egész életében várt – maga a nagy szerelem. Laura 18 évesnek hazudja magát egy szereplőválogatáson, holott csak 17 – azt mondja, így elviselhetőbb a világ. Nemsokára neki is szembesülnie kell egy hazugsággal, Jean ugyanis úgy kezd vele szenvedélyes viszonyt, hogy eltitkolja a betegségét. Csak jóval később beszél róla, de meglepetésére Laura nem hagyja ott, sőt a halálos betegség veszélyét is vállalja, amikor félreteszi az óvszert. Jean ugyan továbbra is váltogatja a (fiú) partnereit, ám életét teljesen felforgatja Laura szerelme. Laura ragaszkodása határtalan: egy bulin tettlegesen támad neki Jean-nak, amikor rajtakapja Samy-vel (aki nős, de szintén meleg); állásából kirúgatja magát, anyjával fennálló rossz viszonyát tovább rombolja, Jean-t pedig több tucat telefonhívással zaklatja. A legfontosabb azonban az, amikor ellentmondást nem tűrően teszi fel a jogos kérdést: ha ő mindent megad Jean-nak, az egész lényét a szerelmüknek rendeli alá, az miért nem viszonozza azt ugyanígy?

A válasz egyszerűnek tűnik: bár Jean a szerelmet keresi, és hiába tudja (sejti), hogy Laura személyében megtalálta, a vágy mindig erősebb. Ezért sodródik a pusztulás felé, ezért keresi a pillanatnyi élvezetet és a perverzitást a lepusztult sikátorokban éjszakánként; ezért romlott el szüleivel a kapcsolata olyannyira, hogy apjával csak ülnek az asztalnál, de egyikük sem szól a másikhoz.

A „Vad éjszakák” egy tragikus love story, és csak másodsorban Aids-dráma. Azt mutatja be, hogy számtalan akadály ellenére is milyen mértékben lehet ragaszkodni valakihez, még akkor is, ha ez a ragaszkodás halálos veszélyt is jelenthet. Laura azt sem bánná, ha elkapná a kórt, sőt azt is hazudja, hogy megfertőződött („ebben is osztozni szerettem volna Veled”). Jean-nak egy szavára leugrana az emeletről, végkimerülésig zaklatja a férfit, és annak üzenetrögzítőjét. Jean, annak ellenére, hogy nem viszonozza kellőképpen ezt az odaadást, csodálatra méltó alakja a filmnek. Csak az események vége felé veszti el egyszer az önuralmát, és borul ki a barátok előtt. Végig képes a józan gondolkodásra, éppen ezért jó, hogy nem látjuk őt ágyban, párnák közt meghalni.

A film elején halljuk, hogy a földből jövünk, és oda is jutunk. Tudjuk, hogy Jean sorsa ilyen fiatalon is ez, de a záróképek mást sugallnak: a Napot látjuk fel- és lemenni Jean szeme előtt a sivatagban. Míg korábban a vírus darabokra szakította, most sikerül a folytonosság, állandóság, az ÉLET részévé válnia.

Cyril Collard nem sokkal a forgatás befejezése után belehalt betegségébe, így már nem hallhatta a művét illető jogos elismerést. Filmje tökéletes képet fest egy állandóan vívódó, de betegsége ellenére is élni akaró férfiről, és egy olyan fiatalokból álló társadalomról, akik és ami felett semmiféle törvény nem uralkodik.

Jean és Laura szerelmének képei






Filmplakát

Cyril Collard (1957-1993)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése