Lars von Trier: Hullámtörés/Breaking the Waves (1996)
Főszereplők: Emily Watson, Stellan Skarsgård, Katrin Cartlidge, Udo Kier, Jean-Marc Barr, Adrian Rawlins, Jonathan Hackett
![]() |
Külföldi dvd-borító |
Egy összeszabdalt, megkínzott nő életéért küzdenek az
orvosok – hiába. Bess ( Emily Watson), az áldozat önszántából vitette magát arra a hajóra, ahol
már várták a szexéhes, szadista hajósok. Vajon mi késztette Bess-t arra, hogy
amíg férje gépekre kapcsolva feküdt a kórházban, elmenjen a hajóra, ahonnan
sejthető volt, hogy nincs visszaút?
A történet boldogsággal kezdődik. Egy skóciai faluban
vagyunk, ahol a lakók vallásosságánál már csak a tenger hullámai nagyobbak.
Ebben szigorúan vallásos közösségben akar Bess házasságot kötni Jannal (Stellan Skarsgård), de ezt
az egyház természetesen nem nézi jó szemmel. Ez egy olyan társadalom, ahol a
templomban, a közösségben csak a férfiak szólalhatnak fel, ha pedig egy „bűnös
lélek” elhalálozik, nem Isten kegyeire bízzák, hanem a temetésen egyenesen a
pokolba küldik. Ebben a világban a nők nem szólhatnak – csak szolgálhatnak.
Bess számára menedék a házasság, de nem sokáig: Jannak
vissza kell mennie dolgozni a fúrótoronyba. Bess ekkor párbeszédbe kezd Istennel,
és kérleli, hogy küldje hozzá vissza Jant. Kérése szörnyű módon teljesül: Jan
súlyos balesetet szenved, és megbénul. Az orvosok azon is elgondolkodnak, hogy
az ilyen életnek ugyan mi értelme van, de Bess minden idejét férjével tölti –
ugyanakkor végleg elnyeri a néző rokonszenvét, elvakult vallásossága és
naivitása ellenére. Bess képes átlépni minden határt Janért, és nemsokára ezt
meg is kell tennie: Jan ugyanis megköveteli tőle, hogy feküdjön le más
férfiakkal, majd számoljon be neki az együttlétekről. Az így keletkezett
elbeszélésbe Jan aztán behelyettesítené magát gondolatban, és ezáltal újra
együtt lehetne feleségével, mint azelőtt.
Bess újra párbeszédbe kezd Istennel, majd teljesíti Jan
kívánságát – elképesztő módon demonstrálva ezzel a szerelem hatalmát. Lefoszlik
róla minden páncél, a lelkét látjuk, különösen a „saját magával” folytatott
párbeszédei során. Úgy él teljesen magától értetődően valamiben, ahogy más
sohasem tudna. Olyasfajta ártatlanság ez, amiben hihetetlen fokú naivitás,
mélyen átélt vallásosság és egy szent jellemzői keverednek.
Bess egyéniségétől teljesen idegen szituációkba keveredik
bele, és olyan mértékben veti magát ebbe az érzelmi játszmába, hogy az az
egyháznak is szemet szúr: Bess-t kitagadják a közösségből. Csapás csapást
követ: míg felesége a prostituáltak életmódját folytatja, Jan állapota romlik.
Bess-t sógornőjén, Dodón (a fájdalmasan korán, 41 évesen elhunyt Katrin Cartlidge) kívül már senki sem támogatja. A falubeli gyerekek
„Pusztulj, kurva!” felkiáltással űzik végig az utcán; a talán legmegdöbbentőbb
jelenetben pedig a falu papja még attól is irtózik, hogy az ájultan földön
fekvő Bess-t egyszerűen csak megérintse.
Bess és Jan szerelme az egyetlen, ami ellentétben áll a
szinte színtelenül fényképezett tájjal, és a csupasz, dísztelen
épületbelsőkkel. A kézikamerával forgatott képek mindvégig mozgásban vannak, és
ezzel szinte zavaró autentikusságot kölcsönöznek a filmnek. Viszont semmi sem
egyértelmű: a szereplőket mélyen behálózzák a függőségek, bűnök és különböző
hatalmak szövevényei.
A tánc a szerelem és a halál között folytatódik – és Bess
felszáll arra a bizonyos hajóra. Áldozatul esik saját jóságának,
áldozatvállalásának és ártatlanságának, ugyanakkor mégis abban a hitben hal
meg, hogy hibát követett el – és ez a legtragikusabb.
![]() |
Bess |
![]() |
Rövid boldogság Jannal |
![]() |
Dodo, Bess és Jan |
![]() |
A tragédia után |
![]() |
Jan kérése meghallgatásra talál |
![]() |
Kiközösítés |
![]() |
Filmplakát |
![]() |
Lars von Trier |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése