Maurice Pialat: Szerelmeinkre!/Á Nos Amours (1983)
Maurice Pialat: Szerelmeinkre!/Á Nos Amours (1983)
Főszereplők: Sandrine Bonnaire, Dominique Besnehard, Evelyne Ker, Maurice Pialat
Amerikai dvd-borító
Egy 15 éves párizsi lány, Suzanne egyre inkább úgy érzi,
hogy otthoni élete pokollá változott. A tini legszívesebben barátaival van
együtt, szigorú, munkamániás apja, idegroncs anyja és erőszakos természetű
bátyja nem jelent számára túl vonzó perspektívát. Suzanne-nak egy hibája van,
mellyel szemben családja tehetetlen: folyamatosan váltogatja fiúismerőseit,
kiknek többségével leginkább csak a gyors szex miatt áll össze. Otthon egyre
inkább elmérgesedik a helyzet, az apa cserbenhagyja a családot, az anya - aki
nem hisz a házasság előtti szexben - öngyilkossággal is fenyegetőzik, a báty
pedig kihasználja, hogy ő maradt az egyetlen férfi a háznál. Suzanne ekkor
ismerkedik meg Jean-Pierre-rel, akivel végre komolynak látszó kapcsolatot kezd.
Vajon sikerül-e eljutni a házasságig, vagy Jean-Pierre is csupán egy futó
kaland marad?
A világ filmkészítői előszeretettel választják tárgynak
műveikhez a „fiatal lányok gyermekből nővé változnak” - témakört. Méltán az
egyik leghíresebb darabja e tematikának az „Á Nos Amours” című francia film,
melyet Maurice Pialat rendezett - bámulatos módon. Pialat, aki az apát is eljátssza,
olyan jelenetsorokat és dialógusokat fűz össze 100 perc alatt, amelyek a világ
bármely családjában elhangozhatnának: nincsenek drámai csúcspontok, a színészek
(szándékoltan) szinte gesztusok nélkül, hétköznapian játszanak (és
rögtönöznek), de az extrém realista stílus a helyszínekből és a rendezés
puritán eszközeiből is visszaköszön.
A rögtönzéseknek köszönhetően a családon belüli erőszak
jelenetei is váratlanok, a pofonok valóságosak, ebből következően a reakciók
megdöbbentőek. Jellemző az eszköztelen rendezésre, hogy az egyik fontos asztali
jelenetnél a szereplőknek nem árulták el az apa karakterének hirtelen
felbukkanását, így kellett reagálniuk rá. De nemcsak az erőszak jellemző a figurákra,
az egyik legfontosabb párbeszéd apa és lánya között hangzik el -
szeretetteljes, már-már intim módon. Sandrine Bonnaire lenyűgözően játssza Suzanne-t
(egy César lett a jutalma): a néző lehetetlenre vállalkozik, amikor ki akar
igazodni rajta, vagyis olyan, mintha a való életből lépett volna elénk.
Érdekesség, hogy az „Á Nos Amours” eredetileg a hatvanas
évtizedben játszódott volna, legalábbis ez szerepelt az Arlette Langmann által
írt forgatókönyvben. Pialat azonban elvetette a tervet, elsősorban pénzügyi
okokból, de abban is mindenképpen igazat kell adnunk neki, hogy - mint mondta -
a film története egy időtlen történet, amely bármikor, bárhol lepereghet a
történelem folyamán.
Érdemes még megemlíteni azt a módszert, amelyből szintén
Pialat puritánnak tűnő, ám annál hatásosabb stílusa tükröződik: az operatőr
(Jacques Loiseleux) végig azt figyelte egy jelenet során, hogy éppen ki beszél,
és őt vette, de ő maga is szabad kezet kapott a rendezőtől, ha váltani akart. A
család lakásán belül számos ilyen jelenettel találkozhatunk, például amikor a
szereplők külön helyiségekben tartózkodnak, és a kamera szinte fut (vagy inkább
leselkedik) utánuk. A színészek természetesen ekkor is rögtönöztek, és mint a
fentiekből kiderült, a rendező és operatőre is.
Pialat egyébként nem volt túl népszerű rendező hazájában,
bár az 1980-as „A vagány” (Loulou) című drámájával, és monumentális, sajátos
Van Gogh-feldolgozásával (1991) is sikert aratott. 2003-as halálával
Franciaország egy zseniális, de öntörvényű, és gyakran meg nem értett
egyéniségét vesztette el. Az „Á Nos Amours” Pialat legnagyobb mesterműve, egy
szokatlan, de lenyűgöző stílusban elbeszélt történet a felnőtté válásról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése