Federico Fellini: Casanova/Il Casanova di Federico Fellini (1976)
Federico Fellini: Casanova/Il Casanova di Federico Fellini
(1976)
Főszereplők: Donald Sutherland, Tina Aumont, Cicely Browne, Margareth
Clémenti, Leda Lojodice, Dudley Sutton, Sandra Elaine Allen
Az FF Film magyar DVD-kiadása
A 18. század Velencéjében járunk, a karnevál a tetőpontjára
hág, különösen, amikor egy monumentális női fej emelkedik ki a vízből. A
kötelek azonban nem bírják el a terhet, így az visszacsúszik a mélybe, óriási
kavarodást okozva. A zűrzavarral csak egyvalaki nem törődik: Giacomo Casanova,
aki éppen egy apácával történő légyottra igyekszik. A továbbiakban a híres
nőcsábász, szerető, író (és sok más egyéb) útitársai lehetünk; Casanova Európa
összes nagyvárosában tiszteletét teszi Párizstól Csehországig. De milyen ember
is volt ő, aki több ezer oldalas emlékiratot hagyott maga után örökül? Egy szerencsés,
mindig boldogságban élő, megbecsült úriember, avagy egy kiégett, kigúnyolt,
mindenki által csak egy szexautomataként kezelt, magányos férfi?
Mivel egy Fellini-filmről van szó, garantált a meglepetés,
vagyis az előszó végén feltett kérdésre egyértelműen az utóbbi a helyes válasz.
Casanova folyamatosan üldözi a nőket, a szerelmet, de a híre megelőzi, így
gyakran pórul jár. A szerelemnek és az erotikának az idő nagy részében nyoma
sincs: Casanova erőlködik, megfeszül, hogy kielégítse a nőket (egyszer még egy
versenyt is vállal egy kocsissal szemben, az udvaroncok nagy örömére és
szórakozására), és e jelenetek groteszkségét még az állandóan magával
hordozott, az aktusok alatt mintegy metronómként funkcionáló fémmadár jelenléte
is felerősíti.
Nos, ez Fellini Casanovája. Homloka magas, arca változó és
időnként annyira elveszett, hogy még öngyilkosságot is megkísérel. Az 1725-ben
született szerencselovag életéből közel egy tucat apró epizód tárul elénk,
melyek önmagukban sem filmszerűek, de együtt sem alkotnak kerek egészet. Ezzel
szemben utat engednek Fellini groteszk és nem mindennapi figuráinak (mint
például a Sandra Elaine Allen által játszott 2,38 méteres, 270 kiló súlyú nő), és
egyre inkább Casanova magányosságára, gépies mivoltára mutatnak rá.
A film hihetetlenül nehéz szülés volt, az első producer,
Dino De Laurentiis úgy kezdett bele a Fellinivel való közös munkába, hogy a
rendezőnek csak egy címet kellett mondania a már meglévő, aláírt kontraktushoz.
A bizalom ellenére a páros összeveszett, így került a képbe Alberto Grimaldi, akinek
csak annyi kikötése volt, hogy a beszélt nyelv a vásznon az angol legyen
(Fellini ezért sem lelkesedett). Robert Redford, Jack Nicholson, Michael Caine,
vagy Gian Maria Volonté helyett lett a címszereplő megtestesítője Donald
Sutherland, aki maximális erőbedobással készült fel a szerepre - hogy aztán
Fellini mindent fenekestül felforgasson a karakter eljátszásával kapcsolatban
(emellett ráadásul órákig kínoztatta a maszkmesteri székben). Miután Fellini Grimaldival is összekülönbözött, úgy nézett
ki, a forgatás eredménytelenül befejeződik (ráadásul ezalatt a műszaki
személyzet egy része sztrájkba lépett). Végül nagy nehezen elkészült a
monumentális mű, melyben például csak a nyitó, karneváli jelenethez 600
statisztát használtak fel.
A kész film elképesztő. A történet, mint írtam, másodlagos,
itt egy világutazóról van szó, akit egy meg nem értett, élete végén pedig
kigúnyolt figuraként követhetünk nyomon. A gyönyörű képek (Giuseppe Rotunno keze
nyoma), és a feltűnő, majd gyorsan tovatűnő szereplők csak asszisztálnak
mindehhez. Ebből a szempontból a legfájdalmasabb epizód talán az, ahol Casanova
rátalál - saját bevallása szerint is - élete szerelmére (Tina Aumont), aki
aztán köddé válik, és még azt is meghagyja, hogy ne is próbáljanak a nyomára
bukkanni.
Élete alkonyán, Csehországban Casanova már csak árnyéka
hajdanvolt önmagának. Az emlékiratait írja, és keserűen emlékszik vissza
aranykorára. Ekkor egy extrém közelképen egy aggastyán beesett szemeit látjuk -
majd egy álmot, amelyben a fiatal, ereje teljében lévő Casanova a sötét,
befagyott Velencében újra találkozik élete egyik legmaradandóbb kalandjával, az
életnagyságú, mechanikus női babával. Fellini már bőven a forgatás közben
döntött e zárójelenet mellett. És ez a jelenet, Nino Rota rejtélyes
dallamaival, és a jégpályán Casanova és a bábu lassan sötétségbe olvadó
kettősével, a filmtörténelem egyik legmeghatóbb záró képsora is lett egyben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése