Niels Arden Oplev: A tetovált lány/Män som hatar kvinnor (2009)
Niels Arden Oplev: A tetovált lány/Män som hatar kvinnor (2009)
Főszereplők: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre,
Peter Haber, Ewa Fröling, Tomas Köhler
Magyar dvd-borító
Mikael Blomkvist nagy bajban van: az oknyomozó újság
főszerkesztőjét letöltendő börtönre ítélik egy korrupt üzletember ellen
indított cikksorozat miatt. Mielőtt bevonulna, megbízást kap egy idős
üzletembertől, hogy derítse ki, ki ölte meg évtizedekkel korábban eltűnt
unokahúgát, Harrietet. Harriet egy szigeten, a híres Vanger-család
rezidenciájáról tűnt el. Az újságíró nyomozás közben számos tippet kap egy
titokzatos hackertől, Lisbeth Salandertől. A páros végül egy egész sor múltbéli
gyilkosságra bukkan, melyeket különös kegyetlenséggel, rituálisan követtek el. Hogy
a gyilkos még szabadlábon van, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Blomkvistet
többször is támadás éri…
Kirobbanó siker volt (és még ma is az) a 2004-ben elhunyt
Stieg Larsson regénysorozata, „A tetovált lány”, és folytatásai. A könyvek már
halála után jelentek meg, a végzetes szívroham előtt már majdnem kész volt a
negyedik rész, míg a sorozatot összesen tíz részesre tervezte. Az első könyv
alapján készült film egy többszörösen összetett, bonyolult, fantasztikusan
megírt produkció, melynél nem lehet eléggé dicsérni a rendezőt, a dán Niels
Arden Oplevet. A szereplők nagyszerűek, mindannyian, a legkevesebbet színen
lévők is jól megrajzolt, érdekes figurák, és ez halmozottan érvényes a két
főszereplőre, akik egymástól eltérőbb természetűek nem is lehetnének (már a röpke
autórádiós jelenet jól ábrázolja ezt), mégis a sors egymás mellé sodorja őket,
és ezért kénytelenek összedolgozni. Blomkvist, az újságíró egy türelmes,
maximalista, racionális, erkölcs által vezérelt eszmékkel teli ember, aki
egyszer hibázik, és drágán megfizet érte, hiszen nincs, aki cikksorozata
állításait megerősítené. A több évtizedes Harriet-sztorit viszont nagy
profizmussal kezdi kibogozni (zseniálisak a fényképsorozat felderítéséről szóló
jelenetek, amikor az újságíró a szó szoros értelmében kockáról kockára rakja
össze a messzi múltban, egy felvonuláson történteket), holott tudja, a végső
sikerre alig van esélye.
Sorstársa és segítsége, Lisbeth Salander egy gyermekkora óta
poklok poklán átment nő, aki technikai tudásával, bizalmatlanságával és lelki
erejével építette újjá a romokban lévő életét, melynek jelentős részét
intézetben töltötte. Történetünk kezdetén még nem sejti, hogy új nevelőtisztje
(az előző kórházba került) miatt - aki szexuálisan kizsákmányolja - újra meg
kell járnia a poklot.
„A tetovált lány” nagyszerűségét e két karakter, és a
kettejük között lassan kialakuló kötelék adja, megspékelve az átláthatatlanul
szerteágazónak tűnő, ám az idő múlásával egyre jobban kitisztuló, lebilincselő
krimisztorival. A film eközben nem kicsit brutális is, az erőszak ráadásul
gyakran nem csak pillanatokra villan fel, hanem hosszas, idegőrlő bevezetés
után kerül bemutatásra (ennek elszenvedője jórészt a címszereplő, kinek életre
keltője, Noomi Rapace a szerep kedvéért alaposan lefogyott, rendszeresen
kickboxolt és „telepiercingelte” magát).
Végezetül még egyszer visszatérnék a rendezőre, aki, mint
írtam, remek munkát végzett. Szinte nincs lepergett perc, melyben ne tudná
fenntartani a feszültséget, és ez úgy még inkább csodálatra méltó, hogy egy két
és fél órás, rendkívül komplex filmről van szó. Nagyon-nagyon sajnálhatjuk,
hogy a két folytatásnál Oplev már nem állt rendelkezésre, hiányának látható az
eredménye. „A tetovált lány” azonban minden pillanatában a keze nyomát viseli
magán, és többek között ezért is az utóbbi évek legnagyobb skandináv filmsikere
nyugodtan nevezhető mesterműnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése