Erik Poppe: Utoya, július 22./Utøya 22. juli (2018)
Erik Poppe: Utoya, július 22./Utøya 22. juli (2018)
Német bluray-borító
2011. július 22-én Norvégia Utoya nevű szigetén több tucat
fiatal halt meg egy merénylő kezétől. „Ezt te nem értheted meg” - néz szembe a
kamerával, a nézővel Kaja, aki egy a több száz táborozó közül. És tényleg
emberi ésszel fel nem fogható, hogy mi vezethet valakit arra, hogy homályos
ideológiákra hivatkozva más emberek életét kioltsa, ráadásul egészen fiatal
emberek életét. Erik Poppe túlélők beszámolói alapján készítette el filmjét, és
az elkészítés során sorra jó döntéseket hozott: egyrészt tökéletes választás
volt a vágás mellőzése, hiszen a kamera maximális autentikusságot kölcsönöz az
eseményeknek, többszörös erővel vagyunk kényszerítve arra, hogy a szigeten az életükért
futók közé képzeljük magunkat, így egyetlen másodpercre sem szakadunk el Kaja
mellől (csak a szívbemarkoló befejezés során), aki menekülése során
borzasztónál borzasztóbb felfedezéseket tesz. Másrészt helyes döntés volt a
rendező részéről, hogy a merénylő végig arc nélkül marad. Ez a film az áldozatoké
és a túlélőké, azoknak a fiataloknak állít emléket, akik egymást segítve
próbáltak életben maradni, vagy hősként haltak meg, vagy csodával határos módon
túlélték a vérengzést, mint például Ylva Schwenke, aki öt golyóval a testében
feküdt két szikla között a vízben több mint másfél órát. Ez a film tehát ezek a
fiataloké, nem pedig azé az „emberé”, aki szélsőjobbos eszméire hivatkozva
ontott vért, újra felidézve elvbarátai rémtetteit a harmincas-negyvenes évek
Németországából.
A 72 percen át tartó öldöklés majdnem teljes egészében a
szemünk elé kerül, Kaja pedig mindnyájunknak példát mutat a hasonló helyzetekre:
ahogyan húgát próbálja megtalálni a létező legnagyobb életveszélyben is, az
tökéletes tükörképét adja annak, hogy mekkorajellembéli fölényben voltak az üldözött fiatalok ahhoz a gyáva féreghez
képest, aki a magával hozott két táskányi nehézfegyverben találta meg
önkifejezése eszközét. Az Utoya július 22. megdöbbentő, szívfájdító emléke
Norvégia fekete napjának, a hibátlan (és nem lehet elégszer kiemelni – bravúrosan,
vágás nélkül rögzített) film nem utolsósorban még nagyszerű színészeire is
támaszkodik, akik közül természetesen a bámulatos kezdő, Andrea Berntzen
emelendő ki.
Végezetül a film figyelmeztetésként is értelmezhető:
figyelmeztetés a szélsőjobbos eszmékre, amelyek buzgó keresztény, konzervatív, nacionalista
mázzal álcázzák magukat, de valódi céljuk csupán egy dolog, az ellenségnek
kikiáltott embertársaink fizikai megsemmisítése. Nos, az ilyen eszmék -
ellentétben a sziget fiataljainak támogatandó szellemiségével - nem valók
máshová, mint a történelem legeldugottabb szemétdombjára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése