Alain Corneau: Minden reggel/Tous les matins du monde (1991)
Alain Corneau: Minden reggel/Tous les matins du monde (1991)
Főszereplők: Gérard Depardieu, Jean-Pierre Marielle, Anne
Brochet, Guillaume Depardieu, Carole Richert, Michel Bouquet, Jean-Claude
Dreyfus, Violaine Lacroix, Nadège Teron
Külföldi dvd-borító
Viola da gamba: egy csodálatos hangszer, amelyen azonban
csak a legkiválóbbak képesek hibátlanul, és ugyanakkor szívhez szóló szépséggel
is játszani. Közéjük tartozik Sainte Colombe, aki nem elégszik meg annyival,
hogy mesterien játszik. Felesége tragikus halála után visszavonul, és tökélyre
fejleszti a technikáját. Az uralkodó, XIV. Lajos is hírét veszi művészetének,
és maga mellé kéreti személyét az udvarba, de Sainte Colombe visszautasítja, és
csak a zenének kívánja szentelni életét. Egy nap azonban megjelenik birtoka
kapuja előtt egy fiatalember, Marin Marais, akinek minden vágya, hogy a Mester
tanítványául szegődjön. Sainte Colombe két lánya szinte egyidejűleg szeret bele
a fényes jövő előtt álló ifjúba, de az öntörvényű, és a civilizációt magától
egyre inkább eltaszító apjuk sokáig hallani sem akar tanítványról. Madeleine
azonban már döntött, és magának akarja Marais-t. Ezzel a lépéssel mindannyiuk
sorsát tragikus irányba fordítja…
Egy fáradt arc, ráncok; beesett szemek néznek ki a nagy és
súlyos paróka alól. Marin Marais, a királyi udvar első számú zenésze egész
életében a legjobb akart lenni azok közül, akik valaha is viola da gambát vettek
a kezükbe. Sainte Colombe azonban utolérhetetlen volt, és a nem a
nyilvánosságnak szánt műveiben olyan mélységekig hatolt be a már-már
elképzelhetetlenbe, hogy tudta: hátralévő életét ennek a hangszernek kell
szentelnie. És hogy mi az az elképzelhetetlen? Maga a ZENE. Mi egyáltalán a
zene? Ezt maga Marais is megkérdezi, de választ már nem kap. És a történtek
Sainte Colombe birtokán, Madeleine-nel odáig vezetnek, hogy a paróka alatt egy
megtörtnek látszó ember található - és ő lesz az is, aki a filmbéli mesélő
szerepét is betölti.
Alain Corneau ezzel a fáradt arccal nyitja a filmjét, és rendhagyó
módon ezzel is folytatja még sokáig. Leolvashatjuk róla, hogy tulajdonosa sok
mindenen ment keresztül, utólag sok mindent másképp csinálna és talán azt is,
hogy élete legfontosabb mozzanata az volt, hogy megismert egy elképesztő,
csodálatos, de ugyanakkor különös és nehezen megérthető embert.
Sainte Colombe fokozatosan távolodott el az emberektől. Ha
választania kellett volna lányai és a dédelgetett hangszer közül, a hangszert
választotta volna. Keveset beszélt, akkor is többnyire halott felesége
szellemével. Az ifjú Marais titokban talán lenyűgözi, de csak egy ideig, aztán elüldözi
magától. Sokkal később aztán, mikor már teljesen egyedül marad, mégis
beinvitálja kunyhójába, visszavonulása helyszínére. Ekkor hangzik el a zenéről
valaha folytatott legizgalmasabb beszélgetés, melynek során szinte Gérard
Depardieu-vel együtt találgatunk, és kérleljük az idős Mestert, hogy avasson be
a létező legnagyobb titokba, ami a zene esszenciájával kapcsolatos, és amire ő
egyedülléte hosszú évei alatt rájött. De pontos válaszok nincsenek. Helyettük
csak egy kérés van, ami már az udvar díszes koncerttermében, a királyi zenekar
tagjainak füle hallatára hangzik el ugyanezen két férfi között (vagy csak egy
látomásról lenne szó?). Meglepő módon Sainte Colombe-tól, ettől a
kérlelhetetlen, mogorva, néha már-már kegyetlen öregembertől, aki ebben a
pillanatban, ha újra leélhetné életét, talán mégis inkább lányát választaná a
hangszer helyett…
Sainte Colombe...
... a magányt választja
Lidérces álmok
Az udvar is tudja: Sainte Colombe utolérhetetlen
Marin Marais tanítómestert szeretne
Madeleine végzetesen beleszeret az ifjú zenészbe...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése